Historien om fiskaren

En rik industriman blir förskräckt när han ser fiskaren som ligger och latar sig brevid sin båt och röker pipa.
Han frågar: "varför är du inte ute och fiskar?"
"Därför jag har fångat nog med fisk idag", säger fiskaren
Industrimannen tittar på honom. "Men varför kan du inte fånga mer?"
"vad ska jag göra med dem?", säger fiskaren.
"Du kan tjäna mer pengar", svarar industrimannen direkt.
 ´"Då kan du rusta upp din båt och köpa en bättre motor, så att du kan gå ut på djupare vatten och fånga ännu mer fisk.
Och med de pengar du tjänar då kan du köpa en båt till. Eller kanske två! Och om du ligger i hårt kan det bli en hel fiskeflotta! Och då blir du en rik man precis som jag."
"Jasså", svarar fiskmannen långsamt. "och vad ska jag göra sen då?"
"Då kan du verkligen njuta av livet", säger industrimannen.
"Men... det gör jag ju redan" svarar fiskaren....


Kommentarer
Postat av: Sara

Det kommer jag! =)

2008-09-16 @ 13:53:05
URL: http://aras.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0